سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

نصب Qt در ویندوز و لینوکس

کیوت (Qt) یک  فریم ورک (Framework) مولتی پلتفرم (Multiplatform) با مجموعه ای از کتابخانه های نوشته شده به زبان ++C است که امکان توسعه همزمان  نرم افزار برای پلتفرم های مختلف مانند اندروید، لینوکس و ویندوز را فراهم می کند. در این مطلب می خواهیم نصب فریم ورک کیوت را در ویندوز و لینوکس آموزش دهیم.

Qt Cretor


 نصب Qt در ویندوز

برای نصب کیوت (Qt)ُ ابتدا برنامه نصب کننده کیوت را از وبسایت کیوت  دانلود نمایید. توجه داشته باشید که به دلیل تحریم ها مستقیما نمی توانید کیوت را دانلود کنید. بهتر است از سرویس های تحریم شکن مانند شکن و 403 استفاده نمایید.

فایل دانلود شده را اجرا نمایید. در صورت داشتن اکانت کیوت آنرا وارد کنید و یا اکانت جدیدی بسازید. به مرحله بعد بروید. در بیشتر مراحل نیاز به تغییر پیش فرض ها نیست پس روی دکمه Next کلیک کنید. در صفحه Installation Folder اگر قصد توسعه برنامه های کامپیوتری را دارید گزینه Qt 6.x for desktop development را انتخاب کنید و اگر می خواهید برای موبایل برنامه نویسی کنید گزینه Qt 6.x for mobile development را انتخاب کنید. دو گزینه دیگر یکی Qt Design Studio است که برنامه ای برای ایجاد رابط های گرافیکی بر مبنای Qml است و دیگری Custom Installation است که اجازه می دهد بسته های مورد نیاز را خودتان انتخاب کنید.

توجه: برای استفاده از کیوت برای توسعه برنامه های  اندروید به راهنمای نصب Qt for Android در وبلاگ سامیاکد مراجعه نمایید.

نصب کننده کیوت

 در مرحله بعد برنامه بسته های مورد نیاز را دانلود و نصب می کند. این مرحله ممکن است بسته به سرعت اینترنت و نوع نصب زمان زیادی طول بکشد، پس شکیبا باشید.

با پایان این مرحله کیوت روی سیستم شما نصب شده است و با رفتن به Start و تایپ Qt آن را اجرا نمایید.


نصب Qt در لینوکس

برای نصب کیوت (Qt)  در لینوکس ابتدا باید بسته های نرم افزاری زیر را نصب نمایید. اگر از دبیان (Debian) یا توزیع هایی مشتق شده از آن مانند اوبونتو (Ubuntu)  استفاده می کنید دستور زیر را در ترمینال (Terminal) یا خط فرمان اجرا کنید:

sudo apt install build-essential libgl1-mesa-dev

اگر از ردهت (RedHat) یا توزیع های مشتق شده از آن مانند فدورا (Fedora) و سنتوس (CentOs) استفاده می کنید دستور زیر را اجرا نمایید:

sudo yum groupinstall "C Development Tools and Libraries"
sudo yum install mesa-libGL-devel

پس از نصب بسته های پیش نیاز به وبسایت کیوت (Qt) رفته و فایل نصب کننده را برای توزیع خود دانلود نمایید. در ترمینال به مسیر فایل دانلود شده رفته و با دستورات زیر ابتدا فایل را قابل اجرا (Executable) نموده و سپس آنرا اجرا نمایید:

chown +x qt-unified-linux-*-online.run

./qt-unified-linux-*-online.run

پس از اجرای برنامه نصب کننده ادامه مراحل دقیقا مانند نصب کیوت برای ویندوز است


مطالب مرتبط:


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد