سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

پیدا کردن آدرس IP فرستنده ایمیل

امروزه با توجه به افزایش ایمیل های اسپم، هر کاربر کامپیوتر و به خصوص مدیران شبکه (Network Administrators) نیاز دارند که فرستنده اصلی ایمیل و آدرس آی پی (IP Address) آن را شناسایی و بررسی کنند. با شناسایی آدرس IP فرستنده و جستجوی معکوس (Reverse Look up) می توان محل جغرافیایی و دامنه فرستنده را بدست آورد و اگر ایمیل مشکوک بود آن را حذف و در سرور ها مسدود (Block) کرد. از کاربرد های دیگر آن پیدا کردن آدرس IP شبکه ای است که با آی پی متغیر (Dynamic IP) به اینترنت متصل است و برای مسایلی مانند امنیت نمی خواهیم از IP ثابت برای شبکه استفاده کنیم. به این ترتیب با ارسال ایمیل در زمان های خاصی به خارج شبکه می توانیم با پیگیری ایمیل آدرس شبکه را بدست آوریم. دلیل ما برای پیدا کردن آدرس IP فرستنده اصلی ایمیل هر چه باشد، سریعترین راه خواندن سرآیند (Header) ایمیل است که در ادامه توضیح داده می شود.



 

 

خواندن سرآیند ایمیل


در اینجا ما از سرویس ایمیل گوگل (جی میل، Gmail) استفاده می کنیم. ولی برای سایر سرویس های دیگر هم تفاوت چندانی نمی کنید.

برای دیدن سرآیند در جی میل، ایمیل مورد نظر را باز می کنیم. سپس از قسمت بالا رو به روی آدرس ایمیل فرستنده روی گزینه بیشتر (More) که معمولا با آیکن سه نقطه عمودی نمایش داده می شود کلیک می کنیم و گزینه نمایش منبع (Show original) را انتخاب می کنیم. صفحه ای مانند تصویر زیر نمایش داده می شود.


در صفحه نمایش داده شده به دنبال بخش Received بگردید. در اینجا دامنه و آدرس آی پی فرستنده را مشاهده می کنیم. اگر چندین فرستنده در این بخش قرار داشت، پایین ترین خط فرستنده اصلی است. دیگر آدرس ها از پایین به بالا مربوط به سرور هایی است که بین مبدا و مقصد بوده و ایمیل را دریافت و ارسال (Forward) کرده اند.

یکی دیگر از گزینه های جالب بخش From است که آدرس ایمیل فرستنده را نمایش می دهد و ما در صفحه خواند ایمیل آن را بالای صفحه می بینیم. البته فرستنده این آدرس ایمیل را به راحتی می تواند تغییر دهد. مثلا آدرسی مانند support@google.com را قرار دهد و دریافت کننده را گمراه کند. به همین خاطر باید مراقب باشیم که در دام این گونه کلک ها نیفتیم و تا از مبدا اصلی ایمیل مطمئن نشده ایم به محتوا و لینک های داخل آن توجه نکنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.