سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

انواع بک آپ گیری: Full, Differential, Incremental

بک آپ گیری اطلاعات یکی از مهمترین روش های حفاظت از اطلاعات می باشد. از آنجا که اطلاعات در سیستم ها ممکن است به دلایل مختلفی مانند بدافزارها (Virus)، باج افزارها (Ransomware)، خرابی های فیزیکی و یا اشتباهات انسانی دچار مشکل شده و یا کاملا از بین بروند  بک آپگیری از آن ها راحت ترین و بهترین کار برای بازیابی اطلاعات خواهد بود. 

  هدف بک آپ گیری اطلاعات ایجاد یک کپی از اطلاعات و ذخیره آن در جایی دیگر است که در زمان از بین رفتن اطلاعات اصلی بتوان به آن رجوع کرد و از آن استفاده نمود. معمولا گاهی  بک آپگیری اطلاعات با آرشیو کردن (Archive) آن اشتباه گرفته می شود. باید دانست که بک آپ اطلاعات، یک رونوشت به روز از اطلاعات است و در صورت از بین رفتن اطلاعات اصلی جایگزین می شود و با آن تفاوتی ندارد. ولی در آرشیو، اطلاعات (معمولا قدیمی) برای نگهداری در محلی دیگر  که هزینه نگهداری کمتری دارد و برای 
درازمدت مناسب است منتقل می شوند.
* این نوشته خلاصه ایست از مطلب روشهای بک آپ گیری اطلاعات در وبسایت  سامیاکد

** برای خواندن مقاله کامل به وبلاگ سامیاکد مراجعه نمایید.

انواع بک آپ گیری

روش های متنوعی برای  بک آپگیری اطلاعات وجود دارد ولی رایج ترین آن ها  بک آپگیری Full، Differential و Incremental است. روش های دیگری مانند Synthetic Full Backup، Mirroring، Reverse Incremental و Continuous Data Protection (CDP) نیز وجود دارند که توسط بعضی نرم افزارها ارائه می شوند.

1-Full Backup: کامل ترین روش بک آپگیری این روش می باشد.همانطور که از نامش پیداست در این روش یک کپی از تمام اطلاعات مورد نظر به روی رسانه ذخیره سازی دیگری انتقال داده می شود. مزیت این روش در این است که کمترین زمان بازیابی اطلاعات را دارد. ولی در طرف دیگر زمان بک آپگیری در این روش بسیار طولانی است و نیاز به فضای زیادی برای ذخیره سازی اطلاعات دارد.

2-ِDifferential Backup: در این روش  بک آپگیری فقط از اطلاعاتی انجام می شود که نسبت به آخرین   بک آپگیری تغییر کرده اند. در نتیجه در این روش اولین بک آپ اطلاعات یک بک آپ کامل خواهد بود. دومین بک آپ شامل اطلاعاتی است که تغییر نموده اند و نه تمام اطلاعات. در سومین بک آپ اطلاعاتی که نسبت به بک آپ اول تغییر کرده اند ذخیره می شود و به همین ترتیب ادامه می یابد. این روش  بک آپ گیری نسبت به روش کامل زمان کمتری می برد. همچنین مقدار فضای ذخیره سازی کمتری مورد نیاز است. ولی زمان بازیابی اطلاعات در این روش نسبت به  بک آپگیری کامل بیشتر است. از طرفی برای بازیابی اطلاعات در این روش باید بک آپ کامل و آخرین بک آپ گرفته شده را داشته باشیم و از ترکیب آن ها بک آپ  به روز را به دست آوریم.

3- Incremental Backup: این بک آپگیری تا حدودی شبیه روش Differential است. با این تفاوت که بک آپگیری از اطلاعات نسبت به آخرین بک آپگیری به روش Incremental سنجیده و گرفته می شود. این روش نسبت به دو روش دیگر کمترین زمان پشتیبان گیری را دارد. از طرف دیگر کمترین فضای ذخیره سازی را نیز نسبت به دو روش دیگر لازم دارد. ولی زمان بازیابی اطلاعات در این روش طولانی تر است. نکته دیگری که در این روش باید در نظر گرفت این است که مانند بک آپگیری Differential برای بازیابی اطلاعات نیاز به بک آپ کامل  و تمام بک آپ های بعد از آن خواهیم داشت که با ترکیب تمام آن ها به اطلاعات اصلی خواهیم رسید. شاید این روش در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد ولی در واقع روشی ساده و سریع است که می توان برای اطلاعات شخصی و حتی اطلاعات سازمانی راحت مورد استفاده قرار داد.


اطلاعات بیشتر در  روشهای بک آپ گیری اطلاعات در وبسایت  سامیاکد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.