سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

رفع خطاهای مودم در 10 ثانیه

شاید شما هم به تجربه این راه حل را پیدا کرده اید و می دانید مثلا وقتی کامپیوتر درست عمل نمی کند با یک خاموش و روشن کردن ساده همه چیز درست می شود. حتی در شبکه، بیشتر مشکلات سوییچ ها و روترها  به همین روش حل می شود. واقعا چرا در این مواقع خاموش و روشن کردن مودم اینقدر مفید است؟ چرا باید چند ثانیه صبر کنیم؟ و آیا راهی هست که مجبور نشویم این کار را انجام بدهیم؟

مودم هم یک کامپیوتر است
شاید تا به حال از این زاویه به این دستگاه ها نگاه نکرده اید ولی واقعا در آن جعبه کوچک سی پی یو (CPU)، حافظه (Memory) و فضای ذخیره سازی (Local Storage) قرار دارد و یک سیستم عامل (Operating System) که کارها را کنترل می کند. و خوب مثل یک کامپیوتر، گاهی وقت ها ممکن است یک باگ (Bug) در نرم افزار خطایی در حافظه بوجود آورد، یا سی پی یو بیش از حد داغ کند و نتواند جواب دهد و مشکلاتی از این قبیل. به هر حال راه حل اینگونه مشکلات خیلی ساده است: خاموش و روشن   کردن دستگاه. برای مودم هم همین گونه است.
آیا باید ۱۰ ثانیه صبر کنیم؟
بله، باید صبر کنیم و دلیلش هم این است که در این دستگاه ها خازن های مختلفی بکار رفته است که مثل باتری عمل می کنند و الکتریسیته را در خود ذخیره می کنند. بعد از قطع جریان برق به دستگاه چند لحظه ای طول می کشد تا خازن ها خالی شوند. این زمان ممکن است حدود ۱۰ ثانیه و بیشتر طول بکشد. من معمولا یک دقیقه ای دستگاه را خاموش می کنم تا مطمئن شوم (ولی لزوما نیازی نیست، من وقتم خیلی آزاده).
چرا مودم ها دچار خطا می شوند؟

جدای از مشکلات سخت افزاری که معمولا در دستگاه های قدیمی بوجود می آید و معمولا باید آن ها را تعویض کرد، بعضی مشکلات هست که با رفع آن ها می توان جلوی از کار افتادن مکرر مودم را گرفت. بعضی از این مشکلات این ها هستند:

  • باگ های نرم افزار(Software Bugs): که معمولا باعث خطا در حافظه دستگاه می شوند.
  • تداخل آی پی ها (IP Address Conflicts): اگر آی پی های دستگاه های متصل به مودم یکی باشند طبیعتا باعث خطا و قطع ارتباط می شوند.
  • گرم شدن بیش از حد(Overheating): اگر دستگاه در جایی باشد که هوا به راحتی در جریان نباشد و یا محل دستگاه گرم باشد باعث می شود که قطعات مختلف داخلی نتوانند به درستی عمل کنند و این مشکل بیشتر از همه برای سی پی یو اتفاق می افتد.

البته مشکلات دیگری هم ممکن است باشد مانند نوسان جریان برق و یا افت ولتاژ که به خصوص در شرکت های صنعتی اتفاق می افتد.





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.