سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

10 برنامه ای که باید روی ویندوز داشته باشیم

بطور معمول اولین چیزی که بعد از خرید یک کامپیوتر جدید نیاز داریم مجموعه برنامه هایی است که  کارایی سیستم را برای ما افزایش دهند. اما گاهی وقت ها انتخاب از بین تمام این نرم افزارهایی که در بازار است و هر روز هم به تعدادشان افزوده می شود کار سختی خواهد بود. در ادامه قصد داریم شما را با 10 تا از بهترین برنامه ها که غالبا رایگان و متن باز هستند آشنا کنیم.


۱ - مرورگر Browser: 

مرورگر های زیادی برای اینترنتگردی وجود دارند که می توانید استفاده کنید ولی هیچ کدام جای دو مرورگر محبوب فایرفاکس (Firefox) و کروم (Chrome) را نمی گیرند. البته اینترنت اکسپلورر مایکروسافت (Internet Explorer) هم هست که بین کاربران اینترنت همیشه به عنوان “بهترین مرورگر برای دانلود دیگر مرورگرها” معروف بوده و است. در این بین اما پیشنهاد ما همیشه فایرفاکس است. مخصوصا نسخه جدید “کوانتوم” . فایرفاکس را بر روی ویندوز، لینوکس و آندروید می توانید با یک حساب کاربری نصب کنید و  از هر دستگاهی به تمام  

  اطلاعات ذخیره شده در مرورگرتان دسترسی داشته باشید. البته کروم هم مرورگر سریع و زیبایی است. تنها مشکلی که  با کروم خواهید داشت  این است که تاریخچه (History) مرورگر را باید زود به زود خالی کرد وگرنه به شدت کارایی اش پایین می آید.


۲ - مدیریت دانلود Download Manager

یکی از واجب ترین برنامه ها روی هر کامپیوتری برنامه مدیریت دانلود است. دو برنامه عالی برای این منظور یکی اینترنت دانلود منیجر (Internet Download Manager – IDM) و یکی دیگر فلش گت (Flashget) هستند. هر دو سبک و سریع. فقط  اینکه باید IDM را مجبورید بخرید ولی Flashget رایگان است. البته باید گفت که بین این دو IDM واقعا سرتر است. علاوه بر دانلود منیجر، برای دانلود فایل های تورنت (Torrent) نیز نیاز به یک کلاینت تورنت دارید که از  Bittorrent و بعد از آن uTorrent می توانید استفاده کنید.

۳ - آنتی ویروس Antivirus

امروزه آنتی ویروس های زیادی توی اینترنت می بینید که کار انتخاب را برای کاربران سخت می کند. اگر شما هم نمی دانید که کدام آنتی ویروس را انتخاب کنید یک سری به وبسایت av-test.org بزنید تا مقایسه بین برترین آنتی ویروس ها را ببینید و تصمیم بگیرید. در این بین پیشنهاد ما آواست (Avast) و ای وی جی (AVG) هستند. ولی مک آفی (McAfee) هم بسیار عالی است.

۴ - چند رسانه ای MultiMedia

همانطور که احتمالا می دانید برنامه مدیا پلیر ویندوز (Windows Media Player-WMP) توانایی پخش همه فرمت های صوتی و تصویری را ندارد. پس اگر می خواهید فیلم های مورد علاقه تان را ببینید بهترین کار جایگزین کردن آن با یک برنامه بهتر است.

بهترین برنامه ی  مدیا پلیر VLC است. شک نکنید که امکانات و پشتیبانی از فرمتهای مختلف در این برنامه از هر پلیر دیگری بهتر و سرتر است. به علاوه برنامه ای رایگان و متن باز است. ولی اگر نخواستید می توانید از K-lite Codec Pack استفاده کنید. این نرم افزار فرمت های جدید و مختلف  صوتی و تصویری را به ویندوز اضافه می کند و شما می توانید همچنان از همان پلیر قدیمی ویندوز استفاده کنید.

۵ - ویرایش عکس Image Editing

برای گذاشتن نوشته روی یک عکس یا تغییری جزیی  در آن، شما نیاز به فتوشاپ نخواهید داشت. گاهی وقت ها برنامه نقاشی (Paint) ویندوز کار شما را راه می اندازد. ولی متاسفانه این برنامه آنقدر ساده و ابتدایی است که خیلی وقت ها به کار نمی آید. ولی خوشبختانه شما می توانید بدون اینکه لازم باشد خودتان را درگیر برنامه بسیار حرفه ای فتوشاپ کنید با استفاده از برنامه Paint.net کارتان را پیش ببرید. برنامه Paint.net یک جایگزین عالی برای Paint ویندوز است. این برنامه با تمام سبکی و سادگی، حتی از لایه ها هم پشتیبانی می کند. برنامه دیگری که ممکن است برای کار با عکس و تصویر نیاز داشته باشید برنامه XnView است. این برنامه برای تبدیل فرمت های مختلف عکس بسیار عالی است.

۶ - فشرده سازی و آرشیو Compressing & Archiving

برای آرشیو کردن فایل ها و یا فشرده کردن آن ها هیچ برنامه ای بهتر از ۷zip پیدا نخواهید کرد. این برنامه رایگان است و بیشتر فرمت های فشرده سازی را پشتیبانی می کند و بهتر از winrar و winzip است.

۷ - اسناد و متون Documents

برای کار با اسناد بیشتر افرادی که از آفیس مایکروسافت (MS Office) و  Adobe PDF Reader استفاده می کنند. در اینکه آفیس بزرگترین و بهترین مجموعه برنامه اداری است شکی نیست. ولی برای کسی که فقط یک فایل متنی یا یک جدول ساده در اکسل می خواهد ایجاد کند استفاده از آفیس زیاد منطقی نیست به خصوص که بسیار گران است و اگر نخواهیم پول بدهیم – که حتما نمی خواهیم – نیاز به کرک برنامه داریم. خوشبختانه برای آفیس مایکروسافت برنامه های جایگزین خوبی هست که می توان گفت بهترین آن ها مجموعه LibreOffice است. این مجموعه تمام فرمت های آفیس مایکروسافت را هم پشتیبانی می کند و شما برای اسناد قدیمی هم در این برنامه به مشکل بر نمی خورید.

بعد از آفیس نوبت به فایل های PDF می رسد. درست است که ادوبی (Adobe) فرمت PDF را ایجاد کرد ولی باور کنید این به آن معنی نیست که برنامه سنگین و بدون امکانات Adobe PDF Reader بهترین برنامه برای خواندن فایل های PDF است. اگه جستجویی در اینترنت انجام دهید می بینید برنامه های زیادی هستند که این کار را انجام می دهند. یکی از بهترین آن ها برنامه Foxit Reader است که هم رایگان است و هم می توانید فایل هایتان را ویرایش کنید. از مزایای این برنامه اینست که با زبان پارسی و راست نویس مشکلی ندارد. اگر هم نیاز به این امکانات ندارید و فقط می خواهید فایل های PDF را بخوانید Sumatra PDF بهترین گزینه است. این برنامه بسیار کوچک و سبک علاوه بر PDF بیشتر فرمتهای کتابهای الکترونیکی مانند mobi و epub را پشتیبانی می کند.

برای فایل های متنی ساده معمولا کاربران از نت پد (notepad) ویندوز استفاده می کنند. البته که این برنامه برای کارهای ساده خوب است ولی بهتر است به جای آن از ++Notepad استفاده کنید. این برنامه کوچک با افزونه های (plugins) کاربردی خود امکانات بی نظیری را هم برای کاربران معمولی و هم توسعه دهنده ها و برنامه نویس ها فراهم می کند.

۸ - برنامه ایمیل Email Client

اگر از آن دست افرادی باشید که چندین اکانت ایمیل دارند و هر روز ایمیل هایشان را چک می کنند احتمالا از مشتریان برنامه های ایمیل مانند مایکروسافت اوت لوک (MS Outlook) هم هستید. برنامه اوت لوک از مایکروسافت از معروف ترین برنامه ها در این زمینه است. با اینکه این برنامه از بهترین هاست ولی به خاطر اینکه زیاد کند است بخصوص در سیستم های قدیمی ما تاندربرد موزیلا (Mozilla Thunderbird) را پیشنهاد می کنیم.

۹ - بازیابی اطلاعات Data Recovery

حتما برای شما هم پیش آمده است که فایلی را به اشتباه پاک کرده باشید. در این مواقع اولین چیزی که بکار می یاد یک بک آپ جدید از فایل است (که معمولا نداریم). پس باید یک طوری فایل را بازیابی کنیم. برنامه های رایگان و غیر رایگان زیادی برای این کار هست که البته هیچ کدام نمی توانند صد در صد بازیابی فایل را تضمین کنند. یک نکته خارج از موضوع و آن اینکه اگه فایلی را اشتباها پاک کردید در آن درایو فایل های دیگر را تغییر ندهید و یا جابجا یا کپی نکنید تا زمانیکه فایلتان را بازیابی کنید. برگردیم به موضوع برنامه بازیابی فایل. برای هر کاربر معمولی ما برنامه Recuva را پیشنهاد می کنیم که برنامه ای کوچک و رایگان است. البته شاید نتایج کاملا دلخواه نباشد ولی در بیشتر موارد این برنامه کمک خواهد بود.

۱۰ - ابزار سی دی CD Tools

هرچند برای رایت کردن اطلاعات روی سی دی می شود از امکانات داخلی ویندوز استفاده کرد و خیلی راحت فایل ها را روی سی دی کپی کرد ولی گاهی وقت ها نیاز به امکانات بیشتری داریم. انتخاب اول، بی شک Nero خواهد بود که بی دلیل هم نیست، امکانات فراوان، قابلیت اطمینان زیاد و راحتی کار با برنامه. فقط مشکل لایسنس برنامه است که خوب باید کرک و یا سریال برنامه را پیدا کرد (و یا اگر پول دارید، می توانید برنامه را بخرید). از Nero که بگذریم برنامه CDBurnerXP را می توانید استفاده کنید که کوچک، سبک، با امکانات فراوان و رایگان است. البته گول اسمش را نخورید این برنامه روی تمام نسخه های ویندوز کار می کند. همچنین، برای ساخت درایو مجازی برای استفاده از فایل های ایمیج (Image) مثل فایل های iso یا img می توانید از برنامه Virtual Clone Drive استفاده کنید. این برنامه ساده، سبک و رایگان است و از بیشتر فرمت ها پشتیبانی می کند.




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.