سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

نصب ایمیل سرور Postfix در لینوکس

نصب برنامه ایمیل سرور Postfix

(مراحل ذکر شده در اینجا، روی Ubuntu 14 Server اجرا و تست شده است)

 

در اینجا قصد داریم یک برنامه ی ایمیل سرور روی سیستم عامل اوبونتو نصب کنیم تا از آن برای ارسال ایمیل به دیگر سرویس های ایمیل مانند Gmail و YahooMail و یا دیگر کاربران داخلی استفاده کنیم. (هدف این راهنما ارسال ایمیل های اطلاع رسانی به مدیر شبکه و کاربران  می باشد.)

برای ایجاد یک ایمیل سرور داخلی که ایمیل های اطلاع رسانی به کاربران و مدیر سیستم ارسال کند، می توانیم از Postfix استفاده کنیم. برای نصب و تنظیم Postfix مراحل زیر را اجرا می کنیم.

1-       نصب postfix با دستور apt-get install –y postfix

  1. نوع نصب را Internet Site انتخاب می کنیم
  2. نام دامنه را در System mail name وارد می کنیم. به عنوان مثال mysite.com
  3. پس از پایان نصب، فایل /etc/postfix/main.cf را باز نموده و در mydestination مقدار نام دامنه را اضافه می کنیم (در مثال ما mysite.com). و مقدار inet_interfaces را برابر localhost قرار می دهیم. تغییرات را ثبت نموده و خارج می شویم.
  4. سرویس postfix را با دستور service postfix restart، باز راه اندازی می کنیم.

  

بدین ترتیب برای هر کاربر که روی سیستم تعریف شده است یک صندوق پستی ایجاد می شود.


2-      برای چک کردن ایمیل ها در خط فرمان

  1. بسته ی mailutils را با دستور apt-get mailutils نصب می کنیم
  2. برا ی ارسال ایمیل از دستور mail به این ترتیب استفاده می کنیم: ابتدا mail سپس s- که برای درج موضوع نامه است، پس از آن موضوع را داخل کوتیشن می آوریم و در پایان آدرس دریافت کننده را وارد می کنیم و Enter را می زنیم (به عنوان مثال mail –s "Email Subject" receiver@any_domain.com) پس از Enter کردن در خط بعد 3CC را (در صورت داشتن) وارد می کنیم و Enter را می زنیم. سپس متن نامه را تایپ نموده و Enter می زنیم. در پایان برای تعیین آخر نامه، نقطه . را تایپ نموده و Enter می زنیم. برای ارسال ایمیل کلید های Ctrl+d را همزمان می زنیم تا ایمیل ارسال شود.

برای چک کردن ایمیل کاربر جاری در خط فرمان mail را وارد می کنیم تا لیستی از ایمیل های خوانده نشده ی کاربر نمایش داده شود. برای خواندن هر ایمیل شماره درج شده در جلوی آن را وارد می کنیم. (ایمیل های خوانده نشده در مسیر /var/mail/user_name و  ایمیل های خوانده شده و ذخیره شده ی کاربر در پوشه ی mbox/ در دایرکتوری خانه ی کاربر قرار می گیرد)


نکته: در صورت ارسال ایمیل از آی پی های داینامیک به سرویس های ایمیل اینترنتی مانند جی میل، معمولا خطا می دهد که این به خاطر اینست که این سرویس ها آی پی های داینامیک را فیلتر می کنند و هیچ ایمیلی از این آی پی ها قبول نمی کنند. در صورت نیاز می توانید از relay mail استفاده کنید. بدین معنی که سرور ایمیل شما از یک حساب کاربری در جی میل یا دیگر سرویس های شناخته شده برای ارسال ایمیل استفاده می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.