سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

انواع سیم کارت موبایل

سیم کارت SIM (Subscriber Identity Module) Card یک چیپ (Chip) کامپیوتری است که داخل تلفن های موبایل قرار گرفته و اطلاعات لازم را برای ارتباط دستگاه موبایل و آنتن های مخابراتی موبایل فراهم می کند. سیم کارت ها در اندازه های مختلفی تولید می شوند و در صورتی که از روی دستگاه برداشته شوند ارتباط دستگاه با شبکه قطع می شود.

 سیم کارت ها از سال 1991 میلادی پا به عرصه گذاشتند. اولین بار یک شرکت آلمانی برای یک شرکت مخابرات سیار فنلاندی سیم کارت موبایل را توسعه داد.

سیم کارت ها برای ارتباط با شبکه های GSM (Global System for Mobile communications) که در بیش از 193 کشور به عنوان استاندارد ارتباط تلفنی شناخته می شوند الزامی هستند و اطلاعات امنیتی و شناسایی مشترک را در خود نگهداری می کنند.

انواع سیم کارت

یک سیم کارت، کارتی هوشمند متشکل از نیمه رسانا ها و ارتباط دهنده های داخلی است که در طی سال های گذشته به چهار اندازه مختلف تولید شده است:
1- Full Size یا 1FF (1st Form Factor): به اندازه یک کارت بانکی 85.6mm x 53.98mm است.
2- Mini-SIM یا 2FF: بسیار کوچکتر از سیم کارت 1FF و در اندازه 25mm x 15mm است و از سال 1996 تولید شده است.
3- Micro-SIM یا 3FF: کوچکتر از دو سایز قبلی و به اندازه 15mm x 12mm تولید می شود.
4- Nano-SIM یا 4FF: جدیدترین نوع سیم کارت و به اندازه 12.3mm x 8.8mm تولید می شود.
همانطور که گوشی ها کوچکتر و باریکتر شدند به همین نسبت هم فضای کمتری برای قطعات در نظر گرفته شد. به همین صورت سیم کارت ها هم هر سال کوچکتر شدند تا به اندازه Nano-SIM رسیدند که فضای بسیار کمتری نسبت به سیم کارت به اندازه یک کارت اعتباری اشغال می کنند.

اطلاعات روی سیم کارت
روی یک سیم کارت شماره IMSI (International Mobile Subscriber Identity) که یک شماره 15 رقمی برای شناسایی سیم کارت در شبکه موبایل است ذخیره شده است. همچنین یک کلید تایید 128 بیتی که به نام Ki شناخته می شود نیز برای پذیرش ارتباط دستگاه با شبکه موبایل توسط شرکت های مخابراتی روی سیم کارت ذخیره می شود. علاوه بر این ها یک فضای 64 تا 128 کیلو بایتی برای ذخیره  پیام های کوتاه SMS و نام و شماره مخاطبین روی سیم کارت قرار داده می شود.

سیم کارت های نسل بعد

نسل بعدی سیم کارت ها (The next generation SIM) با نام سیم کارت توکار Embedded-SIM (eSIM) خواهند بود. این سیم کارت ها به فرم یک چیپ غیر قابل تعویض هستند که مستقیما روی بورد اصلی داخل دستگاه موبایل قرار می گیرند و از تکنولوژی Remote SIM Provisioning استفاده می کنند. این تکنولوژی به ما اجازه می دهد که سیم کارت توکار eSIM خود را بصورت راه دور روی دستگاه موبایل فعال کنیم. در حال حاضر تعداد کمی از موبایل ها  و چند مدل خودرو تنها دستگاه هایی هستند که از eSIM پشتیبانی می کنند. هرچند امید زیادی است که در آینده نه چندان دور دستگاه های زیادی به این نوع سیم کارت مجهز شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد