سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

سافت دیزاین

کاربرد نرم افزار، برنامه نویسی و شبکه

خطاهای متداول در مرورگرها

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد پس از باز کردن یک صفحه اینترنتی، با صفحه خطا مواجه شوید. در واقع ممکن است با صفحه های خطای متفاوتی  برخورد کنید که هر کدام مفهوم خاصی دارند. حال در این راهنما می خواهیم متداولترین این خطاها را بررسی کنیم و ببینیم در مواجهه با هر کدام چه باید بکنیم.

 

 

Certificate Error: خطای گواهینامه اس اس ال
این خطا زمانی پیش می آید که از پروتکل HTTPS برای بازدید از یک وبسایت استفاده می کنیم. دلیل خطا ممکن است این باشد که گواهینامه اس اس ال وبسایت تمدید نشده است و یا اطلاعات گواهینامه با اطلاعات سروری که به آن متصل شده ایم همخوانی ندارد. حتی ممکن است که کسی (معمولا یک هکر) بین ارتباط ما و سایت مورد نظر قرار گرفته باشد و اطلاعات نادرست را به ما نشان دهد. این مورد به خصوص در زمان استفاده از شبکه های وای فای (WiFi) عمومی مثل وای فای یک رستوران ممکن است بیشتر دیده شود. در این گونه موارد بهترین کار بستن صفحه مورد نظر است تا زمانیکه یک اتصال به شبکه مطمئن پیدا کنید.
Phishing and Malware Warnings: خطر بدافزار و فیشینگ
مرورگرها به طور مرتب لیستی از وبسایت هایی که تقلبی (Fake) هستند و یا شامل بدافزار می باشند را از محل های معتبر دریافت می کنند و  وقتی که شما به این صفحات مراجعه می کنید مرورگر این خطا را نمایش می دهد. گاهی وقت ها ممکن است صفحه ای بطور موقت به این لیست اضافه شود ولی در هر صورت بهترین کار ترک کردن اینگونه صفحه هاست.
403 Forbidden: خطای دسترسی غیر مجاز
به طور کلی کدهای خطا به فرمت 4xx (خطاهای سری 400) خطاهای سمت سرویس گیرنده (Client) می باشند. خطای 403 یکی از متداولترین آنها برای ما ایرانی هاست. این خطا زمانی پیش می آید که صفحه ای را بخواهیم و اجازه دسترسی به آن را نداشته باشیم. مثلا اگر بخواهیم به صفحه google developers از آی پی (IP) ایران وصل شویم با این خطا مواجه می شویم. درمان این خطا، استفاده از برنامه های تحریم شکن است.
404 Not Found: خطای پیدا نشدن صفحه مورد نظر
این خطا متداولترین خطایی است که ممکن است به آن برخورد کنیم. این پیام خطا از سمت سرور وب تولید و ارسال می شود. دلیل آن معمولا این است که صفحه مورد نظر ما یا اصلا وجود ندارد و ما آدرس اشتباهی را وارد کرده ایم و یا صفحه قبلا بوده و پاک شده است. در این موارد اول باید مطمئن شویم که آدرس را درست وارد کرده ایم و یا روی پیوند (Link) درستی کلیک کرده ایم. اگر آدرس و پیوند درست بود پس صفحه مورد نظر پاک شده است و ما به آن دسترسی نخواهیم داشت.

صفحه یافت نشد

 Customized Error Pages: صفحات خطای شخصی سازی شده

معمولا طراحان وبسایت های صفحات خطای متداول را به گونه ای تغییر می دهند که زیباتر باشند. یکی از این صفحات صفحه خطای 404  است. این کار باعث می شود که صفحه دوستانه تر (User Friendly) به نظر برسد و بتواند بازدیدکننده را بهتر راهنمایی کند.
Server Not Found: سرور در دسترس نیست
این خطا در حالتی پیش می آید که مرورگر نتواند آدرس مورد نظر را بیابد. دلیل آن هم می تواند این باشد که آدرس وبسایت را اشتباه وارد کرده ایم، ارتباط با سرور دی ان اس (DNS) دچار مشکل است، دیواره آتش (Firewall) آن را مسدود کرده است، سرور پروکسی (Proxy Server) درست تنظیم نشده است و یا حتی شبکه یا اینترنت قطع شده است.
در اینگونه موارد باید اول آدرس وبسایت را چک کنیم که درست وارد کرده ایم، سپس اتصال اینترنت و سرور DNS را چک کنیم، و در آخر سراغ تنظیمات فایروال یا سرور پروکسی برویم.
Unable to Connect: قادر به برقراری اتصال نمی باشد
این خطا ظاهرا شبیه به خطای Server Not Found است و می گوید که قادر به ارتباط با سرور مورد نظر نیست. ولی یک تفاوت مهم دارد و آن این است که وقتی این خطا رخ می دهد، مرورگر توانسته است با سرور DNS ارتباط برقرار کند و می داند که وبسایت مورد نظر وجود دارد ولی در زمان درخواست اتصال به وبسایت مورد نظر هیچ پاسخی از سمت سرور دریافت نکرده است. این خطا معمولا زمانی پیش می آید که سرور به مشکل خورده است و یا خود وبسایت مشکل دارد. گاهی هم ممکن است که تنظیمات فایروال یا پروکسی مشکل داشته باشد.
در این موارد بهتر است تا زمانیکه مشکل از سمت سرویس دهنده حل شود صبر کنید ویا تنظیمات فایروال را چک کنید.
5xx Server Errors: خطاهای سمت سرور
خطاهای سری 500 به عنوان خطاهای سمت سرور شناخته می شوند که در صورت بروز به مرورگر اعلام شده و خطای مربوطه نمایش داده می شود. یکی از معمول ترین این خطاها، خطای داخلی سرور (Internal Server Error) با کد 500 است که به خطایی عمومی در سرور اشاره می کند. خطای دیگر خطای Gateway Timeout با کد 504 است که زمانی پیش می آید که پاسخی از سمت سرویس دهنده بالاتر در زمان معمول دریافت نشود. در مقابل این خطاها معمولا کاری نمی توان کرد و باید فقط صبر کرد و در زمانی دیگر مراجعه نمود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد